کتابی که گوش میدهم هنوز تمام نشده است. بدجوری ولی ذهنم را مشغول کرده است. گاهی از خودم خجالت زده میشوم. در همسایگی کشورمان اینهمه بدبختی و بیعدالتی روا میشده و ما نه تنها غافل بودیم که به آنها هم که از ظلم آنجا به کشور ما پناهنده شده بودند رحم نکردیم. هیچ هم مطلع نشدیم انصافا.
دلم برای همه بچه ها و زنهای دو دهه اخیر افغانستان واقعا میسوزد. برای مردهایی که تحت ستم قرار گرفتند نیز ولی آخرش درصدی از همین مردها بودند که آن ظلمها را روا داشتند انگار. آنهم به نام دین! حربه ای از این محکمتر هم هست؟ چه زندگیها که به نام دین ویران شده است در طی تاریخ. چه عشقها که تباه شده، چه امیدها که نا امید شده، چه خونها که ریخته شده! عجیب است! تضاد عجیبیست و انسان چه موجود متضادیست!
"از همان روزی که دست حضرت قابیل
گشت آلوده به خون حضرت هابیل
از همان روزی که فرزندان آدم
زهر تلخ دشمنی در خونشان جوشید
آدمیت مرد
گرچه آدم زنده بود
از همان روزی که با شلاق و خون دیوار چین را ساختند
آدمیت مرده بود
گشت و گشت
قرن ها از مرگ آدم هم گذشت
ای دریغ!
آدمیت بر نگشت
روزگار مرگ انسانیت است
سینهء دنیا ز خوبی ها تهی است
صحبت از آزادگی ٬ پاکی ٬مروت ابلهی است
صحبت از موسی و عیسی و محمد نابجاست
قرن موسی چمبه هاست
از نگاه ساکت یک کودک بیمار
از فغان یک قناری در قفس
از غم یک مرد در زنجیر
حتی قاتلی بر دار
اشک در چشمانم و بغضم در گلوست
و ندرین ایام ٬ زهرم در پیاله زهر مارم در سبوست
مرگ او را از کجا باور کنم؟
وای ! جنگل را بیابان می کنند
دست خون آلود را در پیش چشم خلق پنهان می کنند
هیچ حیوانی به حیوانی نمی دارد روا
آنچه این نا مردمان با جان انسان می کنند
فرض کن مرگ قناری در قفس هم مرگ نیست
فرض کن یک شاخه گل هم در جهان هرگز نرست
فرض کن جنگل بیابان بود از روز نخست
در کویری سوت و کور
در میان مردمی با این مصیبت ها صبور
صحبت از مرگ محبت ٬ مرگ عشق
گفتگو از مرگ انسانیت است"
فریدون مشیری
I think Afghani's are some of the most decent people of this world. I am embarrassed for the way they have been treated in Iran over the years. I think the Taleban, and anyone who feels justified in harming others in the name of an ideology, are dangers to humanity. Somedays I think God must be so unhappy to see all these crimes in his name.
ReplyDeleteThanks for provoking thought again Nimeh Shab Jan.
نیمه شب جان، من چشمام این آخرش رو بد جوری جابجا می بینه؛) گمونم ادیتورت به میل خودش آخرشون رو برده گذاشته اول. از «صحبت از پژمردن یک برگ نیست» تا آخر «فرض کن جنگل بیابان بود از روز نخست» البته اونی که من می بینم اینی نیست که نوشتم! خوب باشی خانومی در مورد «هیچ هم مطلع نشدیم انصافا» هم مشکلی واسه خوندنش ندارم ولی به نظرم نامفهمومه. به نظرم اطلاعات بیشتری برای این نوع اظهار نظر لازمه که اگه داده ها کامل باشن شاید تو هم به این نتیجه برسی که یه ذره بی انصافانه است. بگذریم
ReplyDeleteبا « به آنها هم که از ظلم آنجا به کشور ما پناهنده شده بودند رحم نکردیم» هم مخالفم. داستان مهاجران افغانی ایران بسیار پیچیده تر از اونی هستش که با فرض بی رحم بودن ایران(مردمش یا حکومتش) حل بشه! ضمنا شاید تو این دنیا پیدا نشه این نوع برخورد با مهاجران غیر قانونی. وضعیت همه افغانهای ایران هم اسفبار نبوده بینشون ....من دلم برای ایرانی که متهم به بی رحمی میشه بعد از یک صبوری بی نظیر در جهان امروزی، بیشتر می سوزه مخصوصا وقتی که اونایی که متهمش می کنن یا یاد میدن که افغانها متهمش کنن، خودشون برخوردهای بسیار متفاوتی با یه مهاجر غیر قانونی دارن
ReplyDeleteNazy joon thanks. This is really something that has been in my mind for a while now. It is hard to claim one knows God's will and act upon that belief. God helps us all.
ReplyDeleteما در ایران افغانهای متمول و موفقی داریم که از هموطنانشون حمایت های خوبی می کنن. من خودم گاهی اوقات از شنیدن خبر وجودشون متعجب میشم هیچ وقت هم به دید بی احترامی به بنی بشر نگاه نکردم مخصوصا به بهانه ملیت و مثل اون. اما مشکل اینه که وجود افرادی که هیچ جا وجودشون ثبت نشده برای هر جامعه ای مشکل درست می کنه تو پاکدشت وقتی بچه های بی شناسنامه شون رو کشتن کسی نیومد به هیچ جایی شکایت کنه و چه حس خوبی داشت اون قاتل لعنتی که تا مدت زیادی کسی ازش شکایت نمی کرد و او هم قربانی می گرفت.حضور بی دلیل افغانها در ایران مشکلات امنیتی خاصی برای کشور ایجاد میکنه و دقیقا به همین علت مجامع بین المللی طبق تکلیف به ایران فشار میارن که این حضور ادامه پیدا کنه و البته هیچ کمکی هم نمی کنن حتی وظایفشون رو هم انجام نمی دن و در عظض اصرار دارن که ایران بیش از وظیفه اش بنا به انسانیت ! عکس العمل خارج از عرف نشون بده. خیلی بیشتر از حد معمول و متعارف.
ReplyDeleteممنون از توضیحات بی نام عزیز.
ReplyDelete